Elektromobilů jezdí po silnicích stále více. Kdysi to byly hlavně jen klasické modely, dnes elektřina žene i SUV a sporťáky. Ale někteří řidiči se zatím nechtějí zabývat celonočním dobíjením svého vozu. Chtějí si raději užít jízdu. A třeba jen ušetřit pár desítek litrů benzínu. Právě takové milovníky rychlosti sveze i Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, jehož hnací soustavu posilují permanentní magnety. Podívejte se, jak v Porsche fungují.
V minulých dílech seriálu už jsme například psali, jak neodymy v ABS chrání vaše bezpečí nebo jak magnety rozsvěcí brzdová světla. Dnes nahlédneme do světa rychlých aut.
Plug-in hybrid Porsche V-8 biturbo
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid má plug-in hybridní pohon a dvojité přeplňování V-8. Je to jeden z nejsilnějších sériově vyráběných modelů značky.
4litrový, kapalinou chlazený osmiválcový zážehový motor V-8, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel mezi řadami válců, má výkon 550 koní. Je spárovaný se synchronním střídavým elektromotorem s permanentními magnety, který hnací soustavu posiluje dalším výkonem 126 koní, což v součtu znamená celkem 680 koní.
Kapalinou chlazený akumulátor
Pro pohon elektromotoru slouží vysokonapěťový lithium-iontový akumulátor chlazený kapalinou, s energetickou kapacitou 14,1 kWh, který v kombinaci s hybridním systémem poslouží až na 50 km jízdy pouze na elektřinu.
Při externím dobíjení proudem 10 A při napětí 230 V je akumulátor nabitý za 6 hodin. V případě použití volitelné palubní nabíječky o výkonu 7,2 kW se akumulátor nabije zhruba za 2,5 hodiny proudem 32 A.
Spotřeba jen 3,4 l/100 km a hodnocení energetické účinnosti A+
Spotřeba u plug-in hybridních modelů je pouze okolo 3 litry benzínu na 100 km a 16 kWh na 100 km při využití elektrické energie. Díky tomu Panamera Turbo S E-Hybrid získala nejvyšší německé hodnocení energetické účinnosti A+.
Otočný číselník na volantu je podobný jako u jiných sporťáků Porsche. Navíc ale obsahuje čtyři speciální volby pohonu – plně elektrický E-Power, automaticky kombinovaný Hybrid Auto, Sport s hlavním využitím spalovacího motoru a Sport Plus. Na jízdy městem se dobře hodí režim Hybrid Auto.
K dispozici jsou také další volby, například režim E-hold pro rezervaci energie v akumulátoru nebo E-charge na využití energie spalovacího motoru k dobití akumulátoru.
100 km/h lehce přes 3 sekundy
Zrychlení hybridního pohonu je velké. Stovkou tento sedan upaluje už za 3,4 sekundy, i přesto, že si s sebou veze 600 kg navíc v podobě elektrické hnací jednotky a akumulátoru. Ve verzi Gran Turismo dosahuje Panamera nejvyšší rychlosti 310 km/h.
Elektromotory v nábojích kol od Porsche už v 19. století
Ferdinand Porsche už v roce 1898 vytvořil systém umístění elektromotorů umístěných v nábojích kol pro společnost Lohner. Od té doby toto konstrukční řešení neslo označení „Lohner-Porsche“. Avšak Panamera má elektromotor jinde.
Kde jsou v Porsche ukryté magnety?
Kromě mnoha jiných míst v autě, slouží silné neodymové magnety také v hnací jednotce Porsche. Synchronní elektromotor, vestavěný v převodovce, obsahuje permanentní magnety. Ty bývají v nových elektromotorech nejčastěji neodymové.
Podívejte se na video, kde v elektromotorech permanentní magnety jsou.
Postup výrobu elektromotoru Porsche
Jak ve výrobě vzniká elektromotor Porsche? Zhlédněte ukázku z výroby elektrické hnací jednotky Porsche 918 Spyder.
Než a pokud vůbec někdy dojde k masivnímu rozšíření elektromobilů, mohou být hybridní automobily rozumnou alternativou pro zastánce klasických spalovacích motorů. Šetří palivo a mají velký výkon.
Který typ pohonu preferujete vy?
Sledujte další magnetické zajímavosti nejen ze světa automobilů na blogu Unimagnet.
Ilustrace a foto: Porsche.