Kontakty

Magnety v automobilech 2 – Jak magnety v ABS chrání vaše bezpečí

Zveřejněno: 11.02.2020 12:24:53
Kategorie: Magnetické zajímavosti , Magnety v podnikání a průmyslu

Brzdy sportovního automobilu.

Bezpečnostní systém ABS je součástí každého moderního automobilu. Zamezuje zablokování kol při brzdění. Skládá se z několika částí. Víte, že k vaší bezpečnosti při jízdě přispívají i silné magnety? Zjistěte, jakou mají v ABS funkci.

ABS – Antiblockiersystem či Anti-lock Brake System pro vaši bezpečnost

Kdysi se řidiči občas učili, že když se kola při brzdění dostanou do smyku, je potřeba brzdit systémem sešlápni brzdový pedál-uvolni-sešlápni-uvolni, ideálně v rychlém sledu.

Jenže pokud se stane automobil neovladatelným, asi si jen málo řidičů zachová chladnou hlavu. Pokud předtím neabsolvovali školu smyku. Tento postup se navíc nevyrovná moderním automatizovaným systémům.

Aby byla jízda na mokru, v zimě, ale i na suchu bezpečnější, mají současná auta systém ABS – antiblokovací brzdový systém. Bez něj už asi žádné nové auto v EU nekoupíte.

Snímač rychlosti kol systému ABS.

Systém funguje podobně, jako když řidič rychle sešlapává a pouští brzdový pedál. Ale bezpečnostní asistent ABS to dělá automaticky, mnohem rychleji, třeba i pro každé kolo zvlášť. Systém vyvinuli inženýři společnosti Bosch už v roce 1978.

Když se kola v zatáčce zablokují, vozidlo míří ze silnice ven

Jestliže nejste automobilový závodník, jen těžko po zablokování kol při brzdění v zatáčce udržíte auto na silnici. Jestliže se pneumatika po povrchu klouže, přední kola už nemohou vozidlu udávat směr, protože trakční kontakt s povrchem vozovky se vytrácí. I když otočíte volantem a kola se natočí, jedete, tedy se spíš kloužete, pořád rovně.

Brzdové kotouče po sejmutí kola.

ABS: Snímače rychlosti kol, hydraulická a elektronická řídicí jednotka

Systém ABS se skládá z několika částí. U každého kola jsou snímače rychlosti, od kterých signály postupují do elektronické řídicí jednotky. ABS podle úhlové rychlosti kol vypočítává rychlost, úhlové zpomalení i poměr jejich prokluzu.

Brzdové kotouče s konektorem snímače ABS.

Řídicí jednotka vstupní informace vyhodnocuje a dává pokyn hydraulickému systému, aby brzdové destičky povolil a kola odblokoval, anebo aby „na to rychle dupnul“. To se celé odehrává zhruba 20× za sekundu.

Snímače rychlosti kol a silné magnety

Výrobci systému ABS používají elektromagnetický či indukční snímač rychlosti kol, případně Hallovu sondu.

Na hnací hřídeli, anebo v zadní části náboje kola, bývá umístěné ozubené kolo z feromagnetického materiálu – ABS kroužek. Ve snímači otáček je cívka s jádrem z permanentního magnetu. Pokud se zub ABS kroužku k cívce přiblíží, vznikne elektromagnetický pulz.

Náboj kola s ložiskem a magnetickým enkodérem ABS uvnitř.

Existuje však i jiný systém. Místo ozubeného kola může být přímo v ložisku kola integrovaný magnetický enkodér, ve kterém jsou rovněž magnety zabudované.

Oba systémy předávají informace o úhlové rychlosti kol dál do řídicí jednotky, která je vyhodnocuje a dává pokyny hydraulice brzd.

AlNiCo magnety vydrží v horkém prostředí

Jelikož v blízkosti brzd bývá hodně horko, bývají součástí ABS odolnější AlNiCo magnety. Odolají vysokým teplotám do 525 °C, účinku kyselin, rozpouštědel i korozi.

Žádný z magnetů, které jsou součástí ABS, vidět není, jsou skryté. Ale přesto tvoří důležitou součást vašeho automobilu, chrání vaši bezpečnost. ABS mají i motocykly, snímač rychlosti mohou mít trochu odlišný.

Brzdy s ABS u motocyklu.

Stovky magnetů v každém autě


V automobilech je mnoho dalších magnetů, na různých místech. Postupně jejich funkci popisujeme v seriálu Magnety v automobilech, tak jej sledujte.

Související výrobky

Související články