K čemu je potřeba, aby moderní řidicí jednotka automobilu měla přehled o natočení a poloze volantu? Pomocí čeho se to zjišťuje, jak systém funguje a kde jsou v něm ukryté magnety? Podívejte se na funkci snímače úhlu řízení v dalším díle seriálu o využití silných magnetů v automobilech.
Snímání úhlu řízení a volantu pomocí magnetů
Obdobně jako na mnoha jiných místech v autě, i pro zjišťování polohy či natočení volantu slouží Hallovy spínače – snímače. Pro detekci polohy volantu jich v autě bývá více než deset. Každý z Hallových snímačů reaguje na přítomnost magnetického pole, jež způsobují malé silné permanentní neodymové magnety.
Hallovy snímače bývají připevněné na jedné straně, dokola okolo hřídele volantu. Proti nim jsou umístěné permanentní magnety. V některých systémech magnetickou sílu, kterou magnety na Hallovy snímače působí, přerušuje kovový kotouč s otvory, jenž je pevně spojený s hřídelí volantu.
Pokud řidič volant natočí tak, aby na Hallovy snímače působily magnety, vyšlou signál řidicí jednotce. Ta jej zpracuje a podle konkrétní situace využije k vyslání informace do dalších systémů ke stabilizaci automobilu, například ESP – Elektronickému stabilizačnímu programu (Electronic Stability Program).
Informace získané ze snímače natočení volantu mohou být využívané rovněž pro funkci systému udržení automobilu v jízdním pruhu nebo natáčení světlometů v zatáčkách.
U starších vozidel bývaly snímače natočení volantu analogové a fungovaly na bázi potenciometru. Existují také snímače optické.
Jak funguje systém ESP, můžete zhlédnout na videu.
Proč a kdy snímač úhlu řízení kalibrovat?
Snímač úhlu řízení se dá kalibrovat. To je potřeba, pokud jej vyměňujete, případně dojde k zásahu do nastavení geometrie automobilu, anebo k výměně řidicí jednotky, která je se snímači natočení volantu spárovaná.
Sledujte další zajímavosti o využití magnetů v automobilech na blogu Unimagnet.cz.