Bezpečnostní pásy v autě eliminují nebezpečí úrazů v případě nehody. Pomáhají i k pohodlí během jízdy, podrží vás například v zatáčkách před vyklouznutím ze sedačky. Jak systém v autě ale pozná, že na sedačce sedíte a že je váš pás nezapnutý? Hlídají to magnety. Zjistěte, kde jsou schované.
První bezpečnostní pásy byly v letadlech, v autech je prvně použil Renault
Vynálezce George Cayley první bezpečnostní pásy vyvinul už v 19. století, původně ale jen pro letadla.
Pro použití v automobilech vynalezl Louis Renault na začátku 20. století 5bodový bezpečnostní pás. U automobilky Volvo jej pak přetvořili na 3bodový pás, který je dnes běžný i v moderních automobilech.
Kdysi vynálezci vyvíjeli také různé varianty bezpečnostních pásů, které cestující poutaly automaticky. Ale v sériové výrobě se ujaly jen u několika značek automobilů. Najdete je u pár starších japonských i evropských aut.
Další vychytávkou je například automatický podavač bezpečnostního pásu.
Pyrotechnika pro případ nehody
Moderní bezpečnostní pásy bývají samonavíjecí, někdy navíc doplněné pyrotechnickým napínačem, v novějších vozidlech elektrickým předpínačem pro případ nehody.
Když do něčeho silněji narazíte nebo něco narazí do vašeho vozidla, pyrotechnický napínač se ve zlomku sekundy aktivuje, bezpečnostní pás napne a vás přitáhne k sedadlu. Pomáhá to eliminovat riziko zranění způsobené zpětným rázem.
Navíc mají automobily i automatickou brzdu odvíječe či uzávěr navíječe bezpečnostního pásu.
Ten se aktivuje například v zatáčkách, při velkém náklonu vozidla, při rychlé akceleraci, během brzdění nebo když za pás rychle zatáhnete. Drží vás tak pevně v sedačce. Po pominutí uvedených stavů se zámek samonavíjení pásu zase uvolní.
Otravné pípání nutí k připoutání
Jako upozornění nutnosti se před jízdou bezpečnostním pásem připoutat, slouží světelné a akustické upozornění. To bývá hodně otravné, a tak posádce většinou nezbývá, než se připoutat.
Jak auto pozná, že nemáte zapnutý bezpečnostní pás?
Uvnitř pouzdra zámku bezpečnostního pásu jsou lamelové senzory, jejichž součástí je jazýčkový spínač a magnety. Po zacvaknutí kolíku bezpečnostního pásu do zámku systém detekuje zapnutí pásu.
Co když na sedadle nikdo nesedí a pás není zapnutý?
Kdyby automobil detekoval pouze zapnutí pásů, systém by na vás „křičel” i kvůli nezapnutým pásům neobsazených sedadel v autě. Jak to, že tomu tak není?
Po sedadly automobilu jsou další senzory. I ty obsahují jazýčkový spínač a magnety.
Pokud se pasažér posadí, sedadlo zatíží a magnet sepne jazýčkový spínač. Tím dostane systém pokyn, že toto sedadlo je obsazené a že má pohlídat, zda je zároveň bezpečnostní pás zacvaknutý v zámku.
U starších automobilů bývaly senzory umístěné pouze u předních sedadel.
Tyto dva systémy bezpečnostních pásů hlídají vaši bezpečnost. Dříve se totiž někteří řidiči i pasažéři připoutávat odmítali a následky případných nehod mohly být fatální.
Podívejte se na video, jaké mají bezpečnostní pásy v autě účinnost.
Sledujte další magnetické zajímavosti nejen z oblasti automobilismu na blogu Unimagnet.