Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

cs CZ sk SK

Magnety v automobilech 5: Jak fungují bezpečnostní pásy?

Bezpečnostní pás chrání pasažéry auta.

Bezpečnostní pásy v autě eliminují nebezpečí úrazů v případě nehody. Pomáhají i k pohodlí během jízdy, podrží vás například v zatáčkách před vyklouznutím ze sedačky. Jak systém v autě ale pozná, že na sedačce sedíte a že je váš pás nezapnutý? Hlídají to magnety. Zjistěte, kde jsou schované.

První bezpečnostní pásy byly v letadlech, v autech je prvně použil Renault

Vynálezce George Cayley první bezpečnostní pásy vyvinul už v 19. století, původně ale jen pro letadla.

První bezpečnostní pásy byly v letadlech.

Pro použití v automobilech vynalezl Louis Renault na začátku 20. století 5bodový bezpečnostní pás. U automobilky Volvo jej pak přetvořili na 3bodový pás, který je dnes běžný i v moderních automobilech.

Kdysi vynálezci vyvíjeli také různé varianty bezpečnostních pásů, které cestující poutaly automaticky. Ale v sériové výrobě se ujaly jen u několika značek automobilů. Najdete je u pár starších japonských i evropských aut.

Další vychytávkou je například automatický podavač bezpečnostního pásu.

Podavač bezpečnostního pásu v Mercedesu.

Pyrotechnika pro případ nehody

Moderní bezpečnostní pásy bývají samonavíjecí, někdy navíc doplněné pyrotechnickým napínačem, v novějších vozidlech elektrickým předpínačem pro případ nehody.

Když do něčeho silněji narazíte nebo něco narazí do vašeho vozidla, pyrotechnický napínač se ve zlomku sekundy aktivuje, bezpečnostní pás napne a vás přitáhne k sedadlu. Pomáhá to eliminovat riziko zranění způsobené zpětným rázem.

Navíc mají automobily i automatickou brzdu odvíječe či uzávěr navíječe bezpečnostního pásu.

Samonavíječ bezpečnostního pásu má zámek, který se aktivuje například při jízdě zatáčkou.

Ten se aktivuje například v zatáčkách, při velkém náklonu vozidla, při rychlé akceleraci, během brzdění nebo když za pás rychle zatáhnete. Drží vás tak pevně v sedačce. Po pominutí uvedených stavů se zámek samonavíjení pásu zase uvolní.

Otravné pípání nutí k připoutání

Jako upozornění nutnosti se před jízdou bezpečnostním pásem připoutat, slouží světelné a akustické upozornění. To bývá hodně otravné, a tak posádce většinou nezbývá, než se připoutat.

Jak auto pozná, že nemáte zapnutý bezpečnostní pás?

Uvnitř pouzdra zámku bezpečnostního pásu jsou lamelové senzory, jejichž součástí je jazýčkový spínač a magnety. Po zacvaknutí kolíku bezpečnostního pásu do zámku systém detekuje zapnutí pásu.

Co když na sedadle nikdo nesedí a pás není zapnutý?

Kdyby automobil detekoval pouze zapnutí pásů, systém by na vás „křičel” i kvůli nezapnutým pásům neobsazených sedadel v autě. Jak to, že tomu tak není?

Po sedadly automobilu jsou další senzory. I ty obsahují jazýčkový spínač a magnety.

Pokud se pasažér posadí, sedadlo zatíží a magnet sepne jazýčkový spínač. Tím dostane systém pokyn, že toto sedadlo je obsazené a že má pohlídat, zda je zároveň bezpečnostní pás zacvaknutý v zámku.

Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech.

U starších automobilů bývaly senzory umístěné pouze u předních sedadel.

Tyto dva systémy bezpečnostních pásů hlídají vaši bezpečnost. Dříve se totiž někteří řidiči i pasažéři připoutávat odmítali a následky případných nehod mohly být fatální.

Podívejte se na video, jaké mají bezpečnostní pásy v autě účinnost.

Sledujte další magnetické zajímavosti nejen z oblasti automobilismu na blogu Unimagnet.

Přihlášení zavřít