K čemu slouží magnety v olejové vaně motoru automobilů, traktorů i motocyklů, případně v převodovce, hlavně u starších typů motorů a převodovek? Co se k magnetu přichytává a proč?
V jednom z minulých článků, popisujících využití magnetů v automobilismu, jsme popisovali, jak silné neodymy pohánějí Porsche s hybridním motorem rychlostí 310 km/h. Dnes se vrátíme do světa vůní benzínu.
Součástí asi každého spalovacího motoru je olejová vana. Aby se dal motorový nebo převodový olej po najetí určitého počtu kilometrů vypustit a vyměnit, je ve spodní části olejové vany výpustný otvor a v něm zašroubovaný šroub.
Některé olejové vany mají ve šroubu zabudovaný silný neodymový magnet. Anebo si můžete takový speciální výpustný šroub s magnetem do svého automobilu či motocyklu pořídit.
K čemu je magnet ve výpustném šroubu?
Na co je ve šroubu magnet? Činností motoru, převodovky nebo rozvodovky může docházet k jemnému obrušování kovových součástí, čímž se do oleje mohou uvolňovat malé kovové částečky a špony. Aby se olejový filtr příliš rychle nezanášel, přichytávají se při pohybu oleje tyto feromagnetické části k neodymovému magnetu.
Při výměně motorového nebo převodového oleje mechanik šroub z olejové vany vyšroubuje. Díky tomu vyjetý olej vyteče. Zároveň servisní mechanik magnet a šroub očistí od nachytaných kovových špon, aby byl připraven pro následný provoz a případné zachycení dalších kovových částí.
Magnetické separátory chrání stroje před poškozením
Silný magnet v olejové vaně motoru slouží jako magnetický separátor. Na podobném principu fungují separační magnety ve strojích potravinářské či zemědělské výroby. Od případných kovových nečistot filtrují sypké i tekuté směsi a hmoty, například ve mlýnech nebo jiných provozech. Při sklizni se mohou do obilí uvolnit kovové části ze zemědělské techniky. Magnety tak chrání stroje před poškozením.
Sledujte další magnetické zajímavosti na blogu Unimagnet.