Pokud je magnetická síla schopna uvést předměty do pohybu, existuje i magnetický motor? Jestliže ano, proč ještě není zabudovaný v automobilech? Čtěte dál a odhalte možnosti magnetických motorů.
Auto, které by se mohlo pohybovat bez nutnosti doplňování paliva nebo dobíjení akumulátoru, to je sen mnoha vývojářů, vynálezců i domácích kutilů. Pokud magnetický motor existuje, jak funguje? Přečtěte si další z dílů seriálu Magnety v automobilech.
Stejné póly magnetů se odpuzují, opačné přitahují
Jak asi víte, když k sobě přiblížíte feritové i neodymové magnety stejnými póly, odpuzují se. Pokud jeden magnet otočíte, aby k sobě magnety mířily póly opačnými, přitahují se k sobě. Dá se tato magnetická síla použít i k pohybu automobilu?
První magnetický motor ve 13. století
Prvně se magnetickým motorem zabýval Petrus Peregrinus de Maricourt už v roce 1269. Prováděl experimenty s magnetismem a napsal první existující pojednání popisující vlastnosti magnetů.
Jeho práce obsahuje popis volně se otáčejících jehel kompasu, jako součást středověké navigace. Popsal metody pro určování severního a jižního pólu magnetů i jak se magnety vzájemně ovlivňují. Zároveň se snažil dokázat, že je pomocí magnetů realizovat věčný pohyb.
Od té doby se magnetický motor snažilo sestrojit mnoho badatelů. Od poloviny 20. století několik vynálezců uvádělo, že magnetický motor opravdu zkonstruovali. V roce 1954 německý strojní inženýr Friedrich Lüling dokonce tvrdil, že sestrojil motor, který může být v chodu bez přerušení 10 až 20 let.
„Magnetické motory by poškodily energetický průmysl“
Podobně jako v jiných oblastech vědy a techniky, i okolo vývoje magnetických motorů kolují různé konspirační teorie. Na internetu zřejmě najdete videa, kde jejich tvůrci funkční magnetický motor prezentují.
Pokud magnetický motor existuje, proč už jej v továrnách dávno nevyrábějí? Dočtete se, že „Magnetické motory by poskytovaly energii zdarma pro každého, poškodily by existující energetický průmysl a proto jsou všechny pokusy o jejich uvedení na trh potlačeny.“
Magnetický motor existuje, ale…
Na úvod zmíníme, že magnetický motor opravdu existuje, alespoň na papíře. Dokonce v mnoha podobách. V různých studiích nebo žádostech o patent se setkáte například se systémy, zvanými jako Almého magnetický motor, Andyho motor, Hamelův motor, Perendev, závitový motor, Bowmanův, Mylowův a s dalšími.
Jak vidno, vidina vymyšlení funkčního magnetického motoru lákala mnoho vynálezců. Některé z motorů, alespoň na základě dostupných informací, se prý dokázaly točit i měsíce. Jiné se zastavily už za pár okamžiků.
Všechny doposud vynalezené systémy magnetických motorů mají něco společného: Pokud se vůbec pohybovaly, po nějaké době se vždy zastavily. A také potřebovaly na začátku trošku pošoupnout, roztočit jinou než magnetickou silou, aby se vůbec uvedly do pohybu.
Je třeba ale zároveň zmínit, že velkou část systémů magnetických motorů vynálezci sestavovali v dobách, kdy měli k dispozici jen slabší typy magnetů, například feritové magnety. Ty neodymové zatím nebyly dostupné.
Perendev: Za magnetický podvod 5 let natvrdo
V roce 2004 Mike Brady se svou společností Perendev-Group podal přihlášku o registraci patentu. Na Evropském patentovém úřadě ji zamítli. Přesto o dva roky později na trh magnetický motor uvedl a na svůj „vynález“ získal dost zájemců o koupi. Když se však provalilo, že nefunguje, o pár let později byl obviněn ze závažných podvodů a dle informací na Wikipedii odsouzen k více než 5 letům vězení.
Energii jde jen přeměnit
Stejně jako všude jinde, i v případě využívání magnetické síly permanentních magnetů platí zákon zachování energie. A ten uvádí, že energii nelze vyrobit ani zničit, ale pouze přeměnit na jiný druh energie.
Magnetické motory musí navíc překonávat různé omezující vlivy, hlavně tření. Případná energie se tak vlivem tření přeměňuje na teplo. Magnetické motory mají co dělat, aby se vydržely otáčet a alespoň nějakou dobu fungovaly samostatně, natož pak s nějakou velkou zátěží.
Vždy dochází k tomu, že třeba vyrobený model automobilu, poháněný jen magnetickou silou, se po ujetí určité vzdálenosti zastaví. V případě pohybu automobilu, který by poháněly pouze permanentní magnety, by působily i různé další vlivy, například odpor vzduchu, tření hnací soustavy, valivý odpor pneumatik, profil terénu či zemská gravitace.
A co vysokorychlostní vlak Maglev?
Vysokorychlostní vlaky se systémem Maglev (= magnetické levitace) jezdí či se spíše vznášejí na polštáři magnetického pole. Vytvářejí jej supravodivé magnety, které jsou zabudované v trati i ve vlaku. Maglev tedy nemá kola, ale pohybuje se pár centimetrů nad dráhou. Pro svůj provoz spotřebovává velké množství elektrické energie. Nejedná se tedy pouze o využití magnetické síly permanentních magnetů, ale vlak pohání hlavně lineární elektromotory.
Resumé: Na magnetický motor si ještě počkáme
Je možné, že funkční magnetický motor, který zvládne pohánět i automobil a také se bude moci sám uvést do pohybu, někdy v budoucnu nějaký vynálezce sestrojí. Možná mu to umožní nové technologie či nové typy magnetů, které dnes neznáme.
Proti takové idee však stojí fakt, že takový vynález by prakticky znamenal objev funkčního perpetuum mobile.
V současnosti se auto s magnetickým motorem zatím po silnicích neprohání a asi ještě dlouho nebude. Budeme tedy dál muset jezdit k čerpací stanici pro pohonné hmoty, ať už to budou ropné produkty, některý z typů plynů nebo nověji pro dobití akumulátoru svého elektromobilu, případně časem pro doplnění nádrže s vodíkem.
Nicméně je možné, že se budou moci silné magnety využít alespoň jako pomocný zdroj, čímž by se mohly snížit náklady na provoz.
Vytvořte si pokusný magnetický motor
Vyzkoušejte sílu neodymových magnetů a vytvořte si model auta poháněný permanentními magnety. Vůbec nevadí, že ujede jen pár metrů a pak se zastaví. Pro demonstraci to bude stačit.
Na výrobu auta můžete použít například konstrukční stavebnici Merkur, anebo si auto vystřihnout z kartonové lepenky. Základem bude podvozek a čtyři kola. Hnaná může být jen jedna náprava. Nejdůležitější bude vymyslet, jak energii získanou z magnetické síly převést na roztočení kol.
Prozatím nebudeme napovídat, jak na to. Jeden možný postup výroby magneticky poháněného auta zveřejníme v některém z dalších článků.
Povedlo se? Pošlete váš vynález do světa
Povedlo se vám magnetické auto vyrobit? Pošlete nám stručný popis a pár fotografií e-mailem na adresu media@unimagnet.cz. Pokud se nám podaří některé příspěvky získat, publikujeme je pak na blogu. A jestliže už dávno v autě s plně magnetickým pohonem jezdíte, uvítáme tuto informaci také.
Sledujte další magnetické zajímavosti na blogu Unimagnet.cz.